DUYGU ERDOĞAN – Ünlü dokumacılık, gözlük ve ayakkabı markalarının eserleri Instagram üzerinden ‘mezat’ metoduyla satılıyor! Markaların özgünü olduğu söz edilen lakin tüketicilerin taklit modelle dolandırıldığını belirttiği muadil eserler canlı yayınla sahiplerini buluyor. Yalnızca etiket, logo ve amblem üzere içerikleri benzetilen eserlerin fiyatı; yepyeni eserin 10’da biri fiyatına geliyor. Laleli’de bir tekstilcinin tabiriyle, “Marka orijinalinin ihraç fazlası diye 800-900 liraya özel indirimli satıldığı belirtilen eser, toptanda 50 liraya alınan eser. Yani ortalamanın da daha berbatı.”
Son günlerde Instagram üzerinde tüketicinin karşısına çıkan pek çok hesap üzerinden dünyaca ünlü markaların eserleri olduğu belirtilen, markaları da görülen dokuma, gözlük ve ayakkabı modelleri satılıyor. Markaların taklit esere karşı ağır takip ve kontrol başlattığı bu periyotta enteresan metotlar de deneniyor. Kimi hesaplara WhatsApp uygulaması üzerinden kayıt yaptırarak canlı yayınlara katılanlar, markalı olduğu tabir edilen taklit eserler için açık artırmaya katılıyor. Buralarda toptan ya da perakende alım yapılabiliyor. Fiyatlar eserlere nazaran ekseriyetle 500 lira ile 2 bin lira ortasında değişiyor.
Farklı adreste yeniden
Paylaşımların altındaki yorumlar ekseriyetle geçersiz kullanıcılarla oluşturulan birebir tabirlerden oluşuyor. ‘Güvenli alışverişin adresi’, ‘güvenle alışveriş yaptım’, ‘orijinal ürün’ üzere sözlerle en çok ‘güven’ ve ‘orijinallik’ vurgusu yapılarak tüketicinin algısı yönlendiriliyor. Çok az sayıda olsa da kullanıcıların gerçek tecrübelerini paylaştığı içerikler de var. Bu kullanıcılar ise ‘ihraç fazlası ya da özgün değil, bunu bilerek alın’ uyarısı yapıyor. Taklit eser satan bu hesapların tümü birebir vakitte yedek pek çok da hesap açıyor. Yapılan açıklamalarında ise ‘Instagram, satışlarımızı engellemek istediği için hesaplarımız kapatılıyor’ tabirleri yer alıyor.
‘Export’ detayı
Hesaplar çoklukla ‘export’ sözcüğü yani ihracat içeriği kullanılarak açılıyor. ‘İhraç fazlası’ eser olduğunu belirtmek için bilhassa seçilen söz sık sık kullanılıyor. Laleli esnafından Mahmut Kösemen, “Burada dolandırıcılık farklı işliyor. Birincisi markanın ismini kullanarak geçersiz eser dolandırıcılığı var. İkincisi ise tüketiciye eser gönderiyor, evet lakin bu eser o markanın eseri mü? Tabi ki hayır. Rastgele toptan bir esere yani 50-100 liraya alınan esere çarçabuk markanın etiket, amblem üzere ayrıntılarını işleyerek; örneğin 5 bin liralık gömleğini 900 liraya satıyor üzere yapıyorlar. Bu, farklı periyotlarda yapılan bir işti lakin Instagram üzerinden çok daha görünür oldu” diye konuştu.

Dükkan da açıyorlar
Bu satışı yapan hesapların kimileri tıpkı vakitte dükkanı da olduğunu belirterek, adresten çekimler de yapıyor. Kimileri ise ‘adres WhatsApp üzerinden kayıtla verilecektir’ formunda not düşürek kendileriyle bağlantıya geçilmesini istiyor.
Hediye de yapıyorlar
Markaların yalnızca eseri değil yanı sıra ikramlık kutu ve poşetleri de tıpkı formda kopyalanıyor. ‘Orijinal kutusunda’ ibaresi yer alan eserleri ekseriyetle ikram etmek için tercih edenler teklif veriyor. Örneğin bir çanta için hazırlanan iç muhafazadan kutuya ve ikram poşetine kadar her ayrıntı birebir formda hazırlanıp iletiliyor.
Kaynak: Milliyet