Avrupalı dev Türkiye’den alımı artıracak

İsmail Şahin – Airbus’ın sürdürülebilir havacılık alanındaki en son yeniliklerini ve geleceğe yönelik vizyonu Toulous’ta düzenlenen dorukla tanıtıldı. Dorukta karbon salınımının azaltılması ve petrole alternatif hidrojen yakıt teknolojisi ve Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) ana gündem unsurlarını oluşturdu. Ayrıyeten gelecekteki bir uçağın yakıt verimliliğini artırabilecek yeni tahrik, katlanabilir kanat, açık fan motoru, dijital ve materyal teknolojileri üzerinde araştırma yapıyor. 

Airbus CEO’su Guillaume Faury, yeni jenerasyon uçakların devrimci olmaktan çok evrimsel olacağını tabir etti. 2050 yılında net sıfır emisyon gayelerine dikkat çeken Faury, “Karbon salınımını azaltmak için elimizde dört kaldıraç var. Bunlardan birincisi az yakıt yakan yeni kuşak uçaklarla eski uçakları değiştirmek, ikincisi gelecek jenerasyon uçakları daha yakıt tasarruflu hale getirmek, üçüncüsü hava trafik idaresinin daha optimize bir hale getirilmesi ve son olarak da uçaklarda SAF ve hidrojen üzere daha az karbon salınımına neden olan yakıtları geliştirmek. Yeni uçaklarımız yüzde 100 SAF ile uçabilecek ve bu sürdürülebilir havacılık için bir dönüm noktası olacak” dedi. 

AB savunmasına katkı 

Sıvı hidrojen teknolojisinde en büyük sorun depolama. Airbus bu mevzuda yeni bir teknoloji geliştirdi ve yıl sonundan prestijin geliştirdiği yeni hidrojen tanklarının testlerine başlayacak. Ayrıyeten sıvı hidrojenin genleşmesiyle ortaya çıkacak eksi 200 dereceleri aşan borular da uçağın ve elektronik sistemlerin soğutulmasında kullanılacak. 

Airbus yetkilileri ticari uçaklarda aldıkları dekarbonizasyon adımlarını askeri alanda da uygulamak için görüşmeler yaptıklarını, fakat savunma endüstrisinin önceliğinin etraf olmadığına dikkat çekti. Avrupa Birliği’nin (AB) 800 milyar euroluk savunma kapasitesi kurma planı da Airbus tepesinde en fazla konuşulan bahislerden birisi oldu. AB savunma kapasitesine, askeri nakliye, yakıt ikmal, istihbarat uçakları, savaş uçakları, askeri helikopterler, insansız hava araçları ve hava savunma sistemleri ile en büyük katkıyı sağlayacak olan Airbus, önümüzdeki periyotta askeri üretimine de tartı verme planları yaparken başta Türkiye olmak üzere modül tedarik ettiği ülkelerden de alımlarını artıracak. 

Türkiye öncelikli 

Airbus yetkilileri, “Airbus Avrupa’nın savunma ve güvenlik gereksinimlerine karşılık verebilmek için tüm eser portföyünden yararlanmaya muhakkak kararlıdır. Türkiye Airbus için öncelikli ülke. Türkiye’deki 41 tedarikçimiz yıllık 600 milyon dolarlık eser üretiyor. Yeni devirde Türk savunma ve havacılık kesiminin Airbus için daha fazla işbirliği ve daha fazla kesim üretmesini istiyoruz” açıklaması yaptı. 

Yeni geliştirilen hidrojen yakıt tankı için testler bu yılın sonunda başlıyor.

SAF’ta Türkiye ‘lider’ oyuncu

Havacılık dalı dünya karbon salınımının yüzde 3’üne sahip. Lakin son 15 yılda geliştirilen teknolojilerle uçuş kapasitesi ikiye katlansa da karbon salınımının birebir kalması sağlanmış. Airbus 2025 sıfır karbon amacına ulaşmak için SAF yakıt (sustainable aviation fuel) alanında önemli çalışmalar yürütüyor. Fakat SAF, petrol bazlı yakıta oranla 3-4 kat daha kıymetli olduğu için şu anda yüzde 2’lik bir kullanım alanına sahip. 2030’da bu oranın yüzde 10 düzeyine çıkartılması hedefleniyor. Airbus Sürdürülebilirlik ve İrtibat Baş Sorumlusu Julie Kitcher, “Türkiye sürdürülabilir yakıt sanayisi konusunda önder bir rol oynayabilir” açıklamasında bulundu. Günümüzde SAF fosil jet yakıtı kerosene yüzde 18 oranına kadar karıştırılarak kullanılıyor. Lakin yeni kuşak uçaklar büsbütün SAF yakıtla uçabilecek.

Kaynak: Milliyet

Related Articles

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

jackbom sex hikaye